Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość?

Wielkimi krokami zbliża się okres przedświątecznych promocji i wyprzedaży. Wielu z nas korzysta w tym czasie ze zniżek oferowanych przez sklepy internetowe. Decydując się na kupno nowych butów czy też elektroniki w atrakcyjnej cenie online, pamiętajmy, że  dochodzi ten sposób od zawarcia umowy na odległość. Jak skutecznie od niej odstąpić? Czym charakteryzuje się taka umowa? O tym w dzisiejszym wpisie traktuje adwokat Natalia Skowrońska, ekspert TuPrawnik.

Charakterystyka umowy zawartej na odległość

Uznanie umowy za zawartą na odległość wymaga łącznego spełnienia czterech przesłanek:

  1.  umowa musi być zawarta między przedsiębiorcą a konsumentem;
  2. zawarcie umowy ma nastąpić w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość np. przez Internet;
  3. zawarcie umowy następuje bez jednoczesnej fizycznej obecności stron;
  4. do zawarcia umowy dochodzi wyłącznie przy pomocy środka lub środków porozumiewania się na odległość.

Termin – do kiedy mogę odstąpić od umowy?

W przypadku umów zawartych na odległość konsument nie ma możliwości obejrzenia towaru przed zawarciem umowy ani jego przetestowania. Na podjęcie właściwej decyzji ustawodawca przyznał mu 14 dni. W tym czasie konsument może odstąpić od umowy, co do zasady bez ponoszenia kosztów. Nie musi też podawać przyczyny swojej rezygnacji z zakupu.

Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:

  1. dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydał rzecz – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta;
  2. dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.

W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość umowę uważa się za niezawartą, a przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Jednakże jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania.

Forma odstąpienia

Odstąpienie musi zostać złożone przedsiębiorcy przed upływem 14 dni. Celem ułatwienia skorzystania z prawa do odstąpienia możliwym jest złożenia oświadczenia na dedykowanym formularzu. Bardzo często sprzedawcy dołączają je do przesyłek. Jeżeli w naszej paczce go zabrakło, oświadczenie o odstąpieniu składamy na piśmie.  Wysyłamy je listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Możemy też osobiście złożyć je w lokalu przedsiębiorcy, jeżeli siedziba sklepu znajduje się w naszej miejscowości. Nie zapominajmy wówczas o potwierdzeniu dostarczenia wydanego przez upoważnionego pracownika sklepu. Coraz większą popularność zyskują formularze, które możemy znaleźć na stronie internetowej przedsiębiorcy. Wypełniając je i wysyłając do sprzedawcy, możemy odstąpić od umowy. W takim przypadku przedsiębiorca musi potwierdzić otrzymanie oświadczenia, np. wysyłając email do konsumenta.

Co z kosztami?

Istotnym jest, że w przypadku kosztów dostarczenia rzeczy przedsiębiorca zwraca jedynie kwotę najtańszego sposobu dostarczenia. Np. przedsiębiorca oferuje dwa różne sposoby dostarczenia rzeczy w kwocie 13 zł i 24 zł. Konsument wybiera opcję droższą za 24 zł. W sytuacji odstąpienia od umowy przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić jedynie najtańszy koszt proponowanej dostawy czyli 13 zł. Warto pamiętać o tym, decydując się na wybór jednej z wielu możliwości dostawy. Obowiązkiem konsumenta jest niezwłoczny zwrot rzeczy, nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Konsument obowiązany jest również ponieść koszt zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się ten koszt ponieść.

Autorem wpisu jest adwokat Natalia Skowrońska – absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W 2015 r. złożyła egzamin adwokacki, uzyskując wpis na listę adwokatów. Posiada uprawnienia mediatora i jest wpisana na listę mediatorów Sądu Okręgowego w Katowicach w specjalizacji prawa cywilnego, rodzinnego, gospodarczego, budowlanego, prawa pracy oraz bankowego. Jest współzałożycielem Stowarzyszenia Prawników Śląskich Na rzecz Arbitrażu i Mediacji ,, PACTUM’’ z siedzibą w Katowicach.

Znajdź pomoc prawną na TuPrawnik.pl

Szukasz prawnika, który pomoże Ci złożyć skuteczną reklamację?  Masz pytania z zakresu prawa umów? Opisz swój przypadek i otrzymaj oferty od najlepszych specjalistów – porównaj ceny, reputację prawników i zakres pomocy prawnej. Sam decydujesz, która z nich spełnia Twoje oczekiwania – WEJDŹ TUTAJ I OPISZ SWOJĄ SPRAWĘ.

*Zależy Ci na czasie i potrzebujesz szybkiej konsultacji prawnej? Znajdziemy dla Ciebie najlepszego prawnika. Wystarczy krótki opis sprawy, aby w zaledwie kilka godzin otrzymać telefon z rozwiązaniem swojego problemu. Sprawdź i przekonaj się sam: WEJDŹ TUTAJ.

O Marta Mierzyńska

Cześć! Mam na imię Marta i witam Cię na blogu TuPrawnik.pl. który współtworzę. Staram się w prosty i przystępny sposób przybliżać czytelnikom kwestie prawne. Wierzę, że ich lektura poszerzy nie tylko Twoją wiedzę, ale i przyczyni się do zwiększenia świadomości prawnej. Jestem miłośnikiem prawa i nowych technologii, ukończyłam prawo na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Moje zainteresowania skupiają się wokół prawa własności intelektualnej oraz prawa autorskiego. Jeśli masz pytania - napisz do mnie bądź zostaw komentarz pod interesującym Cię wpisem :)

Pokaż wszystkie artykuły Marta Mierzyńska →