Coraz poważniej myślisz o założeniu własnej firmy? Od czego zacząć? Jak nie pogubić się w załatwianiu formalności? Pomożemy Ci zaplanować działania krok po kroku!

 

Krok 1 – rejestracja w CEIDG

 

Możesz to zrobić, nie wychodząc z domu! Pod adresem www.firma.gov.pl znajdziesz tzw. Formularz CEIDG – 1 (Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).

Złożenie wniosku nie wiążę się z ponoszeniem jakichkolwiek kosztów, pod warunkiem, że planujesz zająć się tym samodzielnie.
Po kliknięciu w ikonę „złóż wniosek CEIDG” zostaniesz przeniesiony na dedykowaną stronę. Wybierz pierwszą z opcji: „założenie działalności gospodarczej”

 

 

tak oto rozpoczynasz wypełnianie formularza CEIDG.

 

Kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)

 

Wypełnienie wniosku należy rozpocząć od wyboru kodów PKD. Określają one zakres usług i obszary, w jakich będzie działała Twoja firma. Klasyfikacja kodów PKD jest podzielona na sekcje, dotyczące poszczególnych zakresów działalności – od rolnictwa poprzez budownictwo, handel, edukację i wiele innych.
Jeżeli Twoja firma ma zamiar funkcjonować w wąskim obszarze, skorzystaj z wyszukiwarki kodów PKD . Dzięki niej w szybki sposób odnajdziesz interesujący Cię zakres. Wachlarz możliwości jest bardzo szeroki. Nie obowiązuje żaden limit ilości podanych numerów.

 

 

Wybierz formę opodatkowania

 

To ważna decyzja! Dogłębnie ją przemyśl bądź też – skonsultuj z  ekspertem. Przeważająca część przedsiębiorców decyduje się na progresywną skalę podatkową w ramach opodatkowania na zasadach ogólnych. Możesz wybrać spośród pozostałych modelów opodatkowania:
  • karta podatkowa
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
  • podatek liniowy
Specyfikę poszczególnych form omówimy w kolejnych artykułach z cyklu „Założenie działalności gospodarczej” na blogu TuPrawnik.

Dokumentacja Twojej firmy

 

W trakcie wypełniania formularza CEIDG zostaniesz poproszony o wskazanie osoby/ podmiotu odpowiedzialnego za prowadzenie dokumentacji finansowej firmy.
Jeżeli Twój czas i kompetencje umożliwiają Ci prowadzenie księgowości, wybierz opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji. Planujesz powierzyć tę czynności księgowemu? Wskaż biuro, któremu zlecisz obsługę rachunkową swojej firmy.
Jeszcze nie wiesz, na którą opcję ostatecznie się zdecydujesz? Zaznacz we wpisie opcję nr 1. Kiedy już znajdziesz biuro rachunkowe, bez problemu będziesz mógł zaktualizować wpis podając odpowiednie dane.
Nie chcesz korzystać z usług biur księgowych? Nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie prowadzić księgowość? Żaden problem! Możesz założyć swoją firmę i korzystać z usług e-księgowości dostępnej w ramach iPKO.
Księgowość internetowa cieszy się coraz większą popularnością wśród przedsiębiorców i „wypiera” stopniowo usługi „tradycyjnych” biur rachunkowych. Rekomendujemy to rozwiązanie osobom poszukującym dużo tańszego i sprawdzonego modelu funkcjonowania księgowości. Dzięki aplikacji w jednym miejscu możesz wystawiać faktury, zarządzać finansami firmy, prowadzić księgę przychodów i rozchodów. Aby móc skorzystać z e-Księgowości załóż konto firmowe w PKO BP.

 

 

Krok 2 – zgłoszenie do ZUS

 

W trakcie wypełniania formularza CEIDG masz możliwość złożenia niezbędnych dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Są to druki:
  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego,
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego,
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.
– jest to jako opcja dodatkowa. Zgłoszenia do ZUS dokonujesz drogą elektroniczną w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.
Możesz oderwać się od świata online i udać się do urzędu – tam wypełnisz druki i w razie obaw. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Krok 3 – wizyta w urzędzie skarbowym –  dla VAT-owca

 

Przywilej zarezerwowany dla osób, które zdecydowały się zostać czynnymi płatnikami podatku VAT. To Ty? W takim przypadku w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży powinieneś złożyć w urzędzie skarbowym formularz VAT-R. Możesz to zrobić drogą elektroniczną, wysłać druk listem poleconym bądź stawiając się osobiście w US. Więcej informacji tutaj.

 

Krok 4 – otwórz konto firmowe

1 lipca 2018 r. weszły w życie przepisy dotyczące mechanizmu podzielonej płatności tzw. split payment, nakładające na przedsiębiorców konieczność posiadania rachunku firmowego w banku. Po otwarciu konta w banku, nie zapomnij poinformować o tym fakcie Urzędu Skarbowego oraz ZUS-u aktualizując swój wpis w CEIDG. ta czynność jest wolna od opłat, a sama zmiana jest widoczna w systemie już następnego dnia roboczego. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Osobom, które chcą maksymalnie uprościć wszelkie formalności związane z założeniem firmy polecamy rozwiązanie przygotowane przez naszego partnera: PKO Bank Polski proponuje proste i intuicyjne narzędzie w ramach iPKO: rejestrując firmę, zakładasz jednocześnie konto firmowe i za pośrednictwem e-Urzędu w jednym miejscu załatwiasz wszystkie formalności.
Sprawdź jak dokładnie przebiega proces zakładania firmy przez iPKO.

 

 

Nie wiesz jaki model opodatkowania wybrać? Jaka forma prawna będzie najlepsza dla Twojego biznesu?
Możesz skonsultować swoje obawy z ekspertem korzystając z usługi szybkiej konsultacji prawnej dostępnej w ramach serwisu TuPrawnik.pl

 

Szybka konsultacja prawna