Odszkodowanie za overbooking

Czym jest overbooking? Czy jako pasażer możesz domagać się odszkodowania za niewpuszczenie Cię na pokład samolotu? Odpowiadamy w dzisiejszym wpisie!

Overbooking to praktyka stosowana przez linie lotnicze. Polega ona na sprzedaży większej ilości biletów na dany lot, niż liczba miejsc w samolocie. W efekcie dochodzi do kuriozalnej sytuacji, w której pasażerowie posiadający bilet na rejs, nie zostają wpuszczeni na pokład samolotu. Jeżeli „padłeś ofiarą” overbookingu, sprawdź jakie są Twoje prawa i czego możesz domagać się od przewoźnika.

Odszkodowanie – jakiej kwoty może dochodzić pasażer?

Warto mieć świadomość, że overbooking jest praktyką dozwoloną przez przepisy prawa. Linie lotnicze chcą zabezpieczyć się przed sytuacją, w której część pasażerów spóźnia się na lot czy też w ogóle nie pojawia się na lotnisku. Każdy przewoźnik chce mieć na pokładzie jak najmniej wolnych miejsc, chcąc uniknąć „latania na pusto”.

Niewpuszczony na pokład samolotu pasażer ma prawo do odszkodowania. Przysługuje mu ono na podstawie przepisów Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 roku. Pisaliśmy o nim na blogu tutaj. Stawki odszkodowania reguluje art. 7 Rozporządzenia. Uzależnia on wysokość odszkodowania od długości planowanego lotu, w związku z czym stawki kształtują się w następujący sposób:

  • 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów;
  • 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów;
  • 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.

W rozporządzeniu przeczytamy, że rekompensata należy się osobie, której odmówi się wejścia na pokład (z wyłączeniem problemów ze zdrowiem, bezpieczeństwem czy niewłaściwymi dokumentami podróżnymi). Unijny ustawodawca nie doprecyzował jednak przyczyny takiej odmowy.

Co w przypadku, kiedy szkoda poniesiona przez pasażera w wyniku overbookingu jest znacznie wyższa niż wskazane w widełkach odszkodowanie? Wówczas może on dochodzić swoich praw na drodze sądowej.

wynagrodzenie

Forma wypłaty odszkodowania

W jakiej formie przewoźnik może wypłacić Ci odszkodowanie? Możesz żądać wypłaty w gotówce, przelewem, przekazem bądź czekiem bankowym. Rekompensatę odbierzesz też w bonach podróżnych bądź w formie innych usług znajdujących się w ofercie przewoźnika.

Overbooking – czego jeszcze może domagać się pasażer?

Art. 8 Rozporządzenia (WE) ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów przewidział szereg świadczeń, których pasażer może domagać się od przewoźnika. Należą do nich:

  1. zwrot pełnego kosztu biletu w terminie 7 dni na całą planowaną podróż (zarówno część nieodbytą jak i części już odbyte) oraz lotu powrotnego do pierwszego miejsca podróży (gdy zaistnieje taka konieczność);
  2. zmiana planu podróży do miejsca docelowego na porównywalnych warunkach i w najwcześniejszym możliwym terminie;
  3. zmiana planu podróży do miejsca docelowego na porównywalnych warunkach, w dogodnym dla pasażera terminie (o ile pozwala na to ilość wolnych miejsc w samolocie).

W art. 9 zostało przewidziane „prawo do opieki”.  Gwarantuje ono pasażerom prawo do otrzymania bezpłatnych posiłków i napoi w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania. Na jego mocy przewoźnik musi się zatroszczyć również o zakwaterowanie w hotelach oraz niezbędny transport do miejsca wyznaczonego noclegu. Dzieje się tak w przypadku konieczności pobytu przez jedną lub więcej nocy w hotelu. Co ciekawe – pasażer może również na koszt przewoźnika wykonać dwie rozmowy telefoniczne, wysłać dwa e-maile lub przesyłki faksowe.

Co w przypadku, kiedy przewoźnik w ramach rekompensaty za overbooking, umieści nas w klasie wyższej niż ta, na którą mieliśmy zakupiony bilet?  Nie ma powodów do niepokoju – nikt nie zażąda od Ciebie dodatkowej opłaty za tę odrobinę luksusu. Jeżeli z kolei pomimo wykupionego miejsca w business class pracownik linii lotniczych wskazał Ci miejsce w klasie ekonomicznej – linie lotnicze w terminie 7 dni muszą zwrócić Ci adekwatną kwotę.

Odszkodowania lotnicze na TuPrawnik.pl

Obawiasz się przewlekłego załatwienia sprawy? Niekoniecznie chcesz samodzielnie wsczynać procedurę i potrzebujesz pomocy? Eksperci TuPrawnik.pl pomogą odzyskać Ci należne odszkodowanie! Wystarczy, że wypełnisz nasz formularz – a my zajmiemy się Twoją sprawą: sprawdzimy, czy odszkodowanie Ci przysługuje i pomożemy odzyskać należności!

Znajdź pomoc prawną na TuPrawnik.pl

Szukasz prawnika, który pomoże Ci w rozwiązaniu Twojej sprawy? Opisz swój przypadek i otrzymaj oferty od najlepszych specjalistów – porównaj ceny, reputację prawników i zakres pomocy prawnej. Sam decydujesz, która z nich spełnia Twoje oczekiwania – WEJDŹ TUTAJ I OPISZ SWOJĄ SPRAWĘ.

*Zależy Ci na czasie i potrzebujesz szybkiej konsultacji prawnej? Znajdziemy dla Ciebie najlepszego prawnika. Wystarczy krótki opis sprawy, aby w zaledwie kilka godzin otrzymać telefon z rozwiązaniem swojego problemu. Sprawdź i przekonaj się sam: WEJDŹ TUTAJ.

O Marta Mierzyńska

Cześć! Mam na imię Marta i witam Cię na blogu TuPrawnik.pl. który współtworzę. Staram się w prosty i przystępny sposób przybliżać czytelnikom kwestie prawne. Wierzę, że ich lektura poszerzy nie tylko Twoją wiedzę, ale i przyczyni się do zwiększenia świadomości prawnej. Jestem miłośnikiem prawa i nowych technologii, ukończyłam prawo na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Moje zainteresowania skupiają się wokół prawa własności intelektualnej oraz prawa autorskiego. Jeśli masz pytania - napisz do mnie bądź zostaw komentarz pod interesującym Cię wpisem :)

Pokaż wszystkie artykuły Marta Mierzyńska →