Opóźniony lot ? Odwołany samolot? Sprawdź, co możesz zrobić!

Planujesz wakacyjną przygodę życia, a na lotnisku okazuje się, że Twój lot jest opóźniony? Pakujesz walizki, aż nagle otrzymujesz SMS-em informacje o odwołanym locie? W sezonie urlopowym to coraz częstsze przypadki, z którymi zwracacie się bezpośrednio do TuPrawnik.pl. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom – przygotowaliśmy dla Was vademecum dedykowane odszkodowaniom lotniczym. Poznaj swoje prawa i dowiedz się, czego możesz żądać od linii lotniczych.

Odszkodowanie lotnicze – regulacja prawna

Regulacja prawna, dzięki której możemy domagać się wypłaty odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot, została przewidziana w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. Dokument ustanawia wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Kiedy lot jest opóźniony?

W przytoczonym rozporządzeniu nie znajdziemy definicji opóźnienia lotu oraz sposobu jego obliczania. Wiemy natomiast, że odszkodowanie przysługuje pasażerowi, gdy opóźnienie samolotu jest większe niż 3 godziny. 180 minut liczy się od planowanej godziny lądowania.

Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-452/13 (Germanwings vs. Henning) z 4 września 2014 r. dookreślił sposób liczenia opóźnienia. Uznał, że powinno być one liczone do chwili, w której co najmniej jedne z drzwi samolotu otwierają się, przy założeniu, że w owymmomencie pasażerowie mają prawo opuścić maszynę.

Orzecznictwu znane są case’y, w których zaledwie minuta zadecydowała o przyznaniu pasażerom odszkodowania.

Opóźniony lot – czego możesz żądać?

W przypadku opóźnienia lotu względem planowanego czasu odlotu, możesz żądać od linii:

  • otrzymania pomocy
  • zwrotu kosztów
  • lotu powrotnego
  • odszkodowania

Kiedy lot jest odwołany?

Lot zostaje uznany za odwołany w przypadku:

  1. zmiany pierwotnego rozkładu lotów i przeniesienia pasażerów na inny planowany lot;
  2. powrotu samolotu do portu odlotu zaraz po wystartowaniu i przeniesienia pasażerów na inny lot;
  3. przylotu pasażerów do innego portu lotniczego niż port wskazany na bilecie jako miejsce docelowe

Bywają sytaucje, kiedy linie informują pasażerów o zmianie planu podróży tuż przed odlotem. Finalnie lot odbywa się po innej trasie, niż pierwotnie zaplanowana. Jeżeli jako pasażer zgodziłeś się na tego typu zmianę, wówczas lot traktowany jest jako opóźniony. To samo dzieje się w sytuacji, kiedy port lotniczy przylotu i port lotniczy pierwotnego miejsca docelowego obsługują loty do tego samego miasta lub regionu.

Odwołany lot – czego możesz się domagać?

Jako pasażer, którego lot został odwołany, możesz dochodzić od linii lotniczych:

  •  zwrotu kosztów
  • zmiany planu podróży
  • zmiany lotu powrotnego
  • uzyskania pomocy i odszkodowania

Jeżeli przewoźnik poinformował Cię o odwołaniu lotu na 14 dni przed planowanym czasem odlotu, wówczas nie możesz dochodzić odszkodowania.

Jakiej kwoty mogę dochodzić?

Wysokość odszkodowania, którego możemy domagać się od przewoźnika, uzależniona jest od długości trasy lotu. I tak zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. będzie przysługiwało ono w widełkach:

250 EURO w przypadku lotów o długości do 1500 km;

400 EURO w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 km;

600 EUR dla pasażerów innych lotów niż wskazane powyżej.

Co w sytuacji, kiedy opóźnienie Twojego lotu jest dłuższe niż 5 h? Wówczas masz prawo do zwrotu pieniędzy za zakupiony bilet. Pamiętaj jednak, że decydując się na tę opcję, automatycznie tracisz prawo do odszkodowania.

Kiedy przewoźnik nie wypłaci nam odszkodowania lotniczego?

Odszkodowanie nie będzie przysługiwało pasażerom w wyniku wystąpienia tzw. nadzwyczajnych okoliczności. Chodzi o działanie siły wyższej i przypadki, którym nie sposób zapobiec. Zaliczamy do nich m.in. niesprzyjające warunki meteorologiczne, wykrycie nieoczekiwanych wad samolotu, strajk pracowników lotniska, wybuch wulkanu.

Jak wygląda procedura?

Na stronie linii lotnicznych, gdzie zakupiłeś swój bilet, znajdziesz specjalny formularz reklamacyjny. Wypełniając go możesz dokładnie przedstawić zaistniałą sytuację odwołanego lub opóźnionego lotu. Wskażesz długość opóźnienia, załączysz FV za zakup biletu i inne dowody na poniesione przez Ciebie straty z tytułu opóźnienia lub odwołania lotu.

Przewoźnik ma 30 dni, aby ustosunkować się do Twojej reklamacji. Regulacja ta wynika z art. 7a ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.  Jeżeli po tym terminie linie lotnicze milczą, możesz wnieść skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Należy liczyć się z dość długim terminem załatwienia sprawy, decydując się na tę ścieżkę. Prezes USC musi bowiem powołać biegłego z zakresu lotnictwa, który musi wydać opinię. Mocno wpływa to na przewlekłość całej procedury.

Odszkodowania lotnicze na TuPrawnik.pl

Obawiasz się przewlekłego załatwienia sprawy? Niekoniecznie chcesz samodzielnie wsczynać procedurę i potrzebujesz pomocy? Eksperci TuPrawnik.pl pomogą odzyskać Ci należne odszkodowanie! Wystarczy, że wypełnisz nasz formularz – a my zajmiemy się Twoją sprawą: sprawdzimy, czy odszkodowanie Ci przysługuje i pomożemy odzyskać należności!